Zítřejší den je pro všechny obchodníky významný. Začíná totiž předvánoční nákupní horečka. Černý pátek, jak se tomuto dni říká, je vždy den po dni díkuvzdání a letos připadá na zítřek. A čím je tak zajímavý?

Samozřejmě slevami. Takto totiž obchodníci lákají zákazníky, aby si u nich nakoupili. Slevy mnohdy dosahují 99%, můžete si tak odnést velice atraktivní zboží za pár korun. To bychom ale nebyli v Česku, kdyby v tom nebyl nějaký háček…

Mnoho obchodníků má doslova z Čechů haló a jde jim jen o vyšší zisky. Zatímco v Americe si můžete koupit například iPhone za dvacet dolarů, u nás to tak jednoduché není. Slevy sice jsou a jsou vysoké, ale ne vždy jsou reálné.

Začíná-li tedy Black Friday, obchodníci navýší cenu produktu a rázem ji zase sníží, přičemž tuto manipulaci s cenou nazývají slevou. Tahle manipulace je u tuzemských obchodníků velice oblíbená a setkáme se s ní téměř všude. Jak se tomu tedy bránit?

Je to velice jednoduché. Používejte internetové srovnávače zboží. Ty nám nejen naleznou mnohdy i levnější zboží, ale umí většinou i vykreslit časovou osu s vývojem ceny.

Pojďme si to ukázat na příkladu. Dnes jsem spatřil v televizi reklamu na Alza Black Friday. Tak se na to podívejme…

Otevřeme-li si stránku s nabízeným zbožím ve slevě, spatříme zhruba 250 zlevněných položek. Ihned jako TOP svítí položka Sony Playstation 4 – 500 GB za 7 990 Kč. Tak se podíváme přímo na ni.

alfabf

Přejdeme například na server Heureka.cz a vyhledáme si výše zmíněnou konzoli Sony Playstation. Hned na úvodní stránce na nás kouká cenovka 7 990Kč. Pokud si zboží srovnáme od nejlevnějšího, vidíme, že za stejnou cenu se tato konzole prodává i ve třech eshopech, v jednom dokonce ještě levněji.

psko

Ještě překvapivější je graf, který nalezneme níže na stránce. Zde vidíme, že cena se sice opravdu pohnula, ale za to jen minimálně a to na cenu, za jakou jsme konzoli mohli najít už v květnu.

osa

Někteří možná namítnou, že zrovna tento kus není vhodný příklad a cena se opravdu změnila. Ano, graf však bohužel neukazuje celé dny a nemůžeme se tak podívat, kdy ke změně ceny došlo. Uznávám, možná nebylo vhodné ukazovat si to hned na prvním produktu, na který nalezneme.

Tak si pojďme vzít další. Jako další na řadě máme powerbanku Xiaomi. Udávaná cena je 799Kč, přičemž původní cena byla údajně 1 099Kč. Nyní běžte opět na server Heureka.cz a tuto powerbanku vyhledejte. Opět si nastavte řazení dle ceny. Nyní mimo Alzy vidíme stejnou cenu i u ostatních obchodníků. Co myslíte, je to náhoda?

Zvýrazněné eshopy patří k těm největším v ČR.

Zvýrazněné eshopy patří k těm největším v ČR.

Pojďme se tedy nyní podívat opět na graf vývoje ceny. Ještě v říjnu se nejlevněji dala tato powerbanka pořídit za cenu kolem 700Kč. Průměrná cena je stále stejná, dá se tedy předpokládat, že k žádnému výraznému poklesu ceny nedošlo.

lajna

No ano, řeknete si, že si dáte pozor, ale najednou uvidíte toto:

2015-11-26 18_25_29-Nastavení

A teď odolejte, že ano. Buďte v klidu, jedná se jen o nátlak. Tento styl má za cíl jediné – donutit vás si zboží koupit rychle a bez rozmyslu. Eshop nechce, abyste hledali vývoj ceny na internetu. Chce zboží prodat co nejrychleji to jde.

Po několika minutách se opravdu objeví informace o vyprodaném zboží. Jenže o chvíli později se zde opět objeví a bude dostupné. Ano, hrajou si s námi jako kočky s myšmi. Nenaleťte těmto podvodníkům na špek a používejte internetové srovnávače cen. Přesně k tomuto účelu totiž mají sloužit. Jedná se o snadný, rychlý a elegantní trik, jak odhalit manipulace s cenou a nenaleťet na falešné slevy.

Slevy opravdu najdeme, ale je jich jako šafránu. Přiznejte se, už jste na nějakou podobnou slevu narazili? Nebo jste narazili na výraznější slevu, která stála za hřích?